1.
Sejarah Pendidikan Khas boleh dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu :
- Peringkat Pertama ( Awal –
1947): Peranan utama oleh institusi keluarga dan masyarakat
iaitu pertubuhan agama, etnik, ibu bapa dan badan sukarela. Pada awal
penubuhan memberipenekanan dan tumpuan pada masalah
penglihatan.
- Sekolah Rendah
Pendidikan Khas yang paling awal ialah St. Nicholas di
Pulau Pinang (1926) dan Princes Elizabeth di Johor Bharu (1949).
- Sekolah Menengah Pendidikan
Khas Persekutuan Pulau Pinang pula dibina khusus untuk masalah
pendengaran.
- Bourgeault (1970) : Di
zaman penjajahan British, pendidikan khas untuk masalah
penglihatan dipelopori oleh pergerakan sosial iaitu
institusi-institusi bercorak keagamaan.
- Chua Tee Tee : Pendidikan
khas di negara ini bermula apabila Misi Anglican mendirikan
rumah dan Sekolah St. Nicholas bagi OKUP di Melaka pada 1926
yang kemudian dipindahkan ke Pulau Pinang.
- Peringkat Kedua (1948 – 1980
): Historical milestone dengan memperlihatkan peranan dan
penglibatan pihak kerajaan membuka dan menubuhkan sekolah pendidikan khas.
- Pelbagai langkah diperkenalkan
dan diperkemaskan untuk meningkatkan mutu pendidikan iaitu
model penyampaian baru dan komunikasi seluruh diperkenalkan kepada
guru-guru pendidikan khas bermasalah pendengaran dari 1979
-1981 dan 1984-1986.
- Kerajaan Persekutuan Tanah
Melayu mempertingkatkan kemudahan di semua sekolah khas
mengalami zaman anjakan paradigma, merangka dasar pendidikan
nasional yang komprehensif, menyediakan keperluan asas bagi
pelajar-pelajar yang istimewa.
- Latihan guru-guru
khas dimulakan pada tahun 1962 dalam bidang pendidikan kanak-kanak
bermasalah penglihatan dan pendengaran pada
tahun 1963 di MPIK, Kuala Lumpur.
- Unit Pendidikan
Khas, Bahagian Sekolah Kementerian Pendidikan ditubuhkan bagi
menguruskan program pendidikan khas pada tahun 1964.
- Suatu perakuan kabinet
iaitu perakuan 169, 170, 171, 172 dan 173 diterbitkan. Justeru,
membantu memaju dan meluaskan skop program dan aktiviti
Pendidikan Khas.
- Dasar mengenai pendidikan khas
dinyatakan dalam Akta Pelajaran 1961 iaitu sekolah khas
bermakna sekolah yang menyediakan layanan pendidikan yang
khas untuk murid-murid yang kurang upaya. Akta ini memberi
kuasa kepada menteri untuk menyediakan kemudahan pendidikan
khas, menggubal kurikulum pendidikan yang sesuai dengan jenis murid-murid
bagi memperkembangkan pendidikan khas.
- Peringkat ketiga ( 1981 -
sekarang ) : Pihak kerajaan merupakan penggerak utama untuk
perkhidmatan kemudahan fizikal, khidmat sokongan, peruntukan kewangan
dan kepakaran disalurkan terus untuk pendidikan khas.
- Persidangan Bangsa-bangsa
Bersatu pada Tahun Antarabangsa Orang-orang Cacat 1981
menegaskan full participation and justice dan tidak
bergantung kepada campassion of charity.
- Kerajaan Malaysia dengan konsep
kerjasama iaitu Kementerian Pendidikan, Kementerian
Kesihatan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat memainkan
peranan utama dalam enam aspek :
- mengutamakan pelbagai strategi
dan program yang bersifat intervensi awal dan pencegahan
pelbagai kecacatan dari peringkat bayi dan penempatan kanak-kanak
dalam program pemulihan dan pendidikan yang bersesuaian.
- mewujudkan pelbagai jawatan
kuasa antara kementerian bertujuan menyelaras dan memantau
perkembangan pelaksanaan program.
- mengutamakan golongan yang
tinggal di luar bandar.
- mengutamakan pendekatan
bersifat local community based daripada the specialized
residential centre.
- menggalakkan decentralization bagi
pusat, sekolah, kelas khas dan specialized di peringkat
daerah, negeri dan wilayah serta tidak tertumpu di
kawasan bandar sahaja.
- mewujudkan kerjasama serantau
dan peringkat antarabangsa dengan agensi-agensi kerajaan.
2. Sejarah Perkembangan Program Masalah Pembelajaran di Luar Negara dan dalam Negara:
Sejarah Perkembangan Program Masalah Pembelajaran di Luar Negara
Sejarah perkembangan masalah
pembelajaran di luar negara dibahagi mengikut tiga kumpulan masalah
pembelajaran yang terbesar iaitu terencat akal, autisme, sindrom down dan
masalah tingkah laku dan emosi seperti yang berikut;
Terencat akal - ada 9 peringkat perkembangan sejarah
terencat akal iaitu:
- A State of Confusion (Dari awal hingga 1700 M)
- The Awakening (Dari 1700 M hingga 1800 M)
- Early Optimism (Dari 1800 M hingga 1860 M)
- Disillusionment (Dari 1860 M hingga 1890 M)
- Sounding the Alarm (Dari 1890 M hingga 1930 M)
- On-Hold (Dari 1930 M hingga 1950 M)
- A Turning Point (Dari 1950 M hingga 1960 M
- Center Stage (Dari 1960 M hingga 1970 M)
- From Action to Introspection (Dari 1970 M hingga sekarang).
Autisme - Pada tahun 1919, Eugun Blueler
memperkenalkan perkataan “Autism”.
- Istilah Autism merujuk kepada “development disorder” atau masalah perkembangan.
- Aspeger telah membincangkan tentang kanak-kanak yang luar biasa daripada aspek masalah sosial, tidak mempunyai pemahaman interpersonal, menunjukkan pelbagai bentuk perkembangan kognitif, linguistik dan tidak ambil kisah kepada apa yang dilakukan.
Sindrom Down
- Sejarah awal bermula pada tahun 1505 apabila sebuah lukisan yang terukir di tempat pemujaan di Achen , Jerman.
- Pada tahun 1866 seorang doktor perubatan bernama Dr. John Langdon Down telah menghuraikan ‘ciri-ciri khusus’ sindrom down.
- Pada tahun 1932, De Waardenburg berpendapat down syndrome mungkin disebabkan oleh ketidaknormalan kromosom.
- Pada tahun 1959, Dr Jerome Lejuene dan rakan-rakannya di Paris telah menemui bahawa Down Syndrome berlaku kerana kelebihan bilangan kromosom.
Masalah tingkah laku dan emosi
- Sejarah bagi masalah tingkah laku dan gangguan emosi bermula pada tahun 1547 di mana institusi pertama dibuka untuk orang yang mempunyai masalah mental di St. Mary Bethlehem, London.
- Pada tahun 1792, Philippe Pinel, seorang ahli psikiatri dari Perancis telah mengarahkan supaya orang ramai lebih berperikemanusiaan kepada golongan ini di Salpetriete, Paris iaitu tempat orang kurang siuman.
- Dalam tahun 1745-1813, Benjamin Rush yang dianggap sebagai “Father of American Psychiatrist” mencadangkan lebih kepada kaedah kasih sayang untuk kanak-kanak ini.
Sejarah Perkembangan Program Masalah Pembelajaran
di Dalam Negara.
Pendidikan
Khas Bermasalah Pembelajaran
diwujudkan berdasarkan kepada keputusan perbincangan
Jawatankuasa Advokasi Persatuan
Kanak-kanak Terencat Akal Selangor dan Wilayah Persekutuan pada 3
Oktober 1987. Berikut adalah rentetan perkembangan program masalah pembelajaran
di Malaysia
Tahun
Peristiwa
- 1988 - Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan mula menubuhkan Kelas Khas Bermasalah Pembelajaran (KKBP) yang pertama di SRK (L) Jalan Batu 1, Kuala Lumpur (dua kelas dengan 20 orang murid dan tiga orang guru terlatih).
- - Jabatan Pendidikan Selangor membuka dua kelas di SRK Jalan Raja Muda, Seksyen 4, Shah Alam, Selangor.
- 1990 - Ujian Percubaan Alat Penilaian Kelas Khas Bermasalah Pembelajaran (KKBP) yang melibatkan dua ratus orang murid dari kelas-kelas percantuman telah diuji.
- - Mesyuarat menganalisis data dari ujian percubaan di Universiti Malaya.
- 1991 - Kursus Satu Tahun Bermasalah Pembelajaran bermula di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras, Kuala Lumpur.
- 1992 - Pembukaan program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (KKBP) di seluruh negara secara berperingkat.
- 1993 - Program Pendidikan Khas di Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia. Program ini merupakan program gabungan prinsip Pendidikan Am dan prinsip Pendidikan Khas.
- 1995 - Pendidikan Inklusif bermula.
- 1996 - Pembukaan program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Printis peringkat sekolah menengah di SMK Yaacub Latiff, Jalan Peel dan SMK Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur
- 2006 - Statistik Jabatan Pendidikan Khas (2006) menunjukkan pertambahan ketara bilangan program masalah pembelajaran di sekolah rendah iaitu sebanyak 473 buah pada tahun 2003 kepada 656 buah pada tahun 2006. Manakala bilangan program di sekolah menengah sebanyak 187 buah pada tahun 2003 kepada 320 buah pada tahun 2006.
3. Sejarah Perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia Mengikut Kategori:
a)
Program Pendidikan Khas Bermasalah Penglihatan
- 1926 : SRPK St Nicholas oleh Gereja Anglican di Melaka kemudian 1931 pindah ke Pulau Pinang.
- 1948 : SRPK Princess Elizabeth
dengan kemudahan asrama oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat di Johor Bahru
dan Institut Berasrama Pusat Latihan Gurney.
- Pembukaan Institut Taman
Harapan
- Rancangan percantuman bagi
pendidikan kanak-kanak cacat penglihatan di SR dan SM.
- 1977 : Permulaan latihan
perguruan khas di MPIK
- 1978 : Penubuhan Jawatankuasa
Utama Pembentukan kod Braille Bahasa Melayu.
- 1983 : Pengambilalihan SRPK
oleh Kementerian Pendidikan
- 1984 : Penubuhan Jawatankuasa
Kod Braille Al-Quran, bahan-bahan dalam braille seperti buku teks dan
penyelenggaraan alatan braille.
b) Program Pendidikan Khas Bermasalah Pendengaran
- 1954 : Pembukaan kelas
pendidikan khas di Jalan Northam Pulau Pinang.
- 1963 : Pembukaan kelas-kelas
Pendidikan Khas Rancangan Percantuman Cacat Pendengaran SR dan SM. Latihan
perguruan pendidikan khas cacat pendengaran di MPIK.
- 1978 : Pengenalan kaedah
komunikasi seluruh oleh KPM untuk menggubal sistem bahasa Melayu kod
tangan.
- 1987 : Pembukaan SMPK
Vokasional Shah Alam.
c) Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran
- 1988 : KPM memulakan kelas perintis untuk murid-murid peringkat rendah masalah pembelajaran.
d) Program Pendidikan Khas Terencat akal
- 1955 : Pembukaan Rumah Jubilee
Johor Bahru oleh Kementerian Kebajikan Am.
- 1964 : Penubuhan Persatuan
Terencat Akal Selangor.
- 1966 -1988 : Penubuhan
sekolah-sekolah terencat akal di Ipoh, Pulau Pinang, Johor Bahru,
Seremban, Kuala Terengganu, Kuala Kubu Baru dan Tanjung Aru.
e)
Program Pendidikan Khas Percantuman/Inklusif
- 1962 : program percantuman dan
inklusif bagi murid-murid cacat penglihatan
- 1988 : kelas perintis untuk
murid-murid bermasalah pembelajaran.
- 1993 : 3 pelajar di Tingkatan 6
Bawah SM Methodist (L) Kuala Lumpur.
- 1994 : program rintis di 14
buah sekolah seluruh negara.
- 1995 : Program Bermasalah
pembelajaran peringkat menengah dimulakan.
4. Perkembangan Pendidikan Khas di United Kingdom :
- Di United Kingdom pada abad
ke-19, Cik Bennett membuka sekolah pendidikan khas di pondok
iaitu Battersea Park, London untuk kanak-kanak
TB.
- Bilangan kes mahkamah yang
bertambah dalam pendidikan khas telah menyumbang kepada
perkembangan undang-undang pendidikan khas di United Kingdom.
- Pada tahun 1974, Jawatankuasa
Inkuiri Pendidikan Kanak-kanak Cacat Warnock ditubuhkan dengan tujuan
mengkaji semula pendidikan khas di Britain. Laporan Warnock yang diumumkan
pada 1978 banyak mempengaruhi perkembangan dan pembangunan pendidikan khas
di Britain.
Laporan ini menekankan
kepada konsep percampuran antara kanak-kanak berkeperluan khas dengan
kanak-kanak biasa yang dikenali sebagai ‘integerasi’ atau ‘inklusif’
diperluaskan. Konsep integrasi atau inklusif menekankan bahawa kanak-kanak
berkeperluan khas perlu belajar di sekolah harian biasa dan berpeluang bergaul
dengan kanak-kanak biasa. Dasar ini dilaksanakan dan diamalkan sehingga ke hari
ini. Dasar ini juga dijadikan panduan kepada negara-negara lain dalam
melaksanakan pendidikan khas.
- Sejak implementasi Akta
Pendidikan (Education Act) 1981 sehingga Akta Special
Educational Needs and Disability Act (SENDA)2001, bertujuan untuk
memajukan sistem pendidikan khas.
- Akta DDA (Disability
Discrimination Act )1995 melarang pihak tertentu
melakukan diskriminasi terhadap OKU dalam bidang pendidikan,
pekerjaan, penyediaan kemudahan dan perkhidmatan.
5.
SENDA 2001 memberi tumpuan pada :
- memperkukuhkan hak kanak-kanak
berkeperluan khas untuk dididik di sekolah.
- memerlukan LEA ( Local
Educatioan Authorities) menyediakan nasihat dan maklumat
serta cara menyelesaikan pertelingkahan kepada ibu bapa berkenaan.
- memerlukan LEA mematuhi tempoh
masa yang diarahkan oleh Tribunal Pendidikan Keperluan Khas.
- memerlukan pihak sekolah
memaklumkan ibu bapa tentang pendidikan khas dan penilaianstatutori
mengenai keperluan pendidikan khas pelajar.
6.
Perkembangan Pendidikan Khas di Amerika Syarikat :
- Pada abad ke-18 dan abad ke-19,
kanak-kanak cacat diasuh dan dididik oleh institusi khas serta diasingkan
daripada masyarakat.
- Idea Johnn Wilhelm Klein
1810, bahawa kanak-kanak cacat perlu diberi perhatian khusus iaitu
kanak-kanak cacat sepatutnya belajar bersama-sama dengan kanak-kanak
normal dan tidak diasingkan. Namun tidak mendapat sambutan.
Walau bagaimanapun selepas 90 tahun, idea tersebut dihidupkan semula.
- Pada 1900, kebanyakan sekolah
awam di Amerika Syarikat telah menubuhkan kelas khas bagi mereka
yang buta, pekak, terencat akal, cacat anggota dan masalah dalam
pertuturan.
- Pada tahun 1963,Presiden John
F. Kennedy meluluskan kertas Perundangan Public Law 94 - 142
yang menghuraikan takrifan serta perkhidmatan untuk kanak-kanak cacat.
- National Education Association
(NEA) telah meluluskan resolusi pendidikan untuk kanak-kanak cacat.
- Menurut psycology
wikia pada tahun 1950-an dan 1960-an, Persatuan Keluarga dan
Advokasi telah ditubuhkan untuk membela nasib kanak-kanak kurang upaya.
Kerajaan persekutuan telah
memperuntukkan dana dan undang-undang yang
menyokong, membangun dan melaksanakan
program-program serta perkhidmatan untuk mereka.
- Bahagian
504 daripada undang-undang Rehabilitasi tahun 1973 telah
menjanjikan hak-hak sivil untuk orang kurang upaya menerima bantuan
kewangan.
- Pada 29 Novermber, 1975 Kongres
(atau Parlimen) Amerika Syarikat meluluskan Public Law 94-142 yang
dahulunya dikenali sebagai Akta Pendidikan untuk Semua Kanak-Kanak Cacat
(Education for All Handicapped Children Act). Undang-undang awam (PL
94-142) ini memberi hak istimewa kepada kanak-kanak kurang upaya
menerima pendidikan secara percuma.
- Civil Right Act of
1964 perlindungan dan menentang diskirminasi kepada orang cacat.
1990, skop pendidikan khas diperluaskan kepada kategori autism dan
kecederaan otak (traumatik) dan pada tahun 1997 diperluaskan pada
kanak-kanak hyperaktif (ADHD)
- Pada
tahun 1990, Public Law 94-142 diberi nama baru dan diperluaskan. Kini ia
panggil Akta Pendidikan Individu Kurang Upaya (Individuals with Disabilities
Education Act, Public Law 94-476) atau lebih dikenali dengan
singkatan IDEA.
- 2004, akta Disabilities
Education Act memperuntukkan bahawa kanak-kanak kurang upaya yang
melibatkan diri dalam kegiatan senajata api, dadah atau kekerasan boleh
ditempatkan dalam tatacara pendidikan alternatif sementara.
Peruntukan
dalam IDEA menerangkan hak orang kurang upaya untuk dilindungi
daripada aspek:
- Penyediaan pendidikan percuma
bercorak awam dan sesuai dengan keperluan kanak-kanak khas
- Pendidikan bagi kanak-kanak khas
dilaksanakan dalam persekitaran yang tidak menghalangkan mereka untuk
berkembang
- Kanak-kanak khas dilindungi
daripada sebarang elemen bercorak diskriminasi dalam penilaian pendidikan
- Penglibatan ibu bapa dalam
merancang dan menentukan perkembangan pendidikan setiap murid. konsep
‘kolaboratif’ iaitu satu konsep yang mana pelbagai pihak seperti ibu bapa,
kaunselor dan guru, terlibat sama dalam merancang pendidikan murid-murid
khas.
- Penyediaan rancangan pendidikan
individu (RPI) bagi setiap murid khas, iaitu guru pendidikan
khas dikehendaki menyediakan rancangan pendidikan individu bagi
setiap murid khas dengan mengikut prosedur yang ditetapkan.
7.
Perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia :
- Dasar mengenai pendidikan khas
di Malaysia dinyatakan dalam Akta Pelajaran1961. Dalam Bahagian I
(Tafsiran) Akta ini dinyatakan bahawa; “sekolah khas bermakna sekolah yang
menyediakan layanan pendidikan yang khas untuk murid-murid yang kurang
upaya”.
- Laporan Jawatankuasa Kabinet
(1978) yang mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran melalui Perakuan
169. Perakuan ini menyebut; Dengan adanya kesedaran bahawa kerajaan
seharusnya bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak cacat adalah
diperakukan kerajaan hendaklah mengambil alih sepenuhnya tanggungjawab
pendidikan itu dari pihak-pihak persatuan yang mengendalikannya pada masa
ini. Di samping itu penyertaan oleh badan-badan sukarela dalam memajukan
pendidikan kanak-kanak cacat hendaklah terus digalakkan.
- Mesyuarat Jawatankuasa
Perancangan Pendidikan telah bersidang pada 30 Jun 1981 dan
memutuskan penubuhan sebuah Jawatankuasa Antara Kementerian untuk mengkaji
dan menentukan bidang tugas masing-masing mengenai kanak-kanak kurang
upaya. Kementerian-kementerian yang terlibat adalah:
- Kementerian Pendidikan – bertanggungjawab
memberikan pendidikan khas untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan,
bermasalah pendengaran dan kanak-kanak bermasalah pembelajaran (terencat
akal) yang boleh dididik.
- Kementerian Kesihatan – bertanggungjawab
mengenal pasti di peringkat awal dan menyaring kanak-kanak yang dilahirkan
dalam keadaan berisiko.
- Jabatan Kebajikan Masyarakat
(kini Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat) bertanggungjawab mewujudkan
pendidikan kanak-kanak yang kurang upaya fizikal, terencat akal sederhana
dan teruk serta kanak-kanak spastik.
- Akta Pendidikan 1981 pula
meletakkan kepentingan peranan ibu bapa dalam pelaksanaan pendidikan khas.
Manakala Akta Kanak-kanak 1989 (Children’s Act, 1989) memperkukuhkan
pelaksanaan pendidikan khas melalui dua perubahan yang ditekankan.
Dua perubahan yang ditekankan dalam akta Kanak-kanak 1989:
- Pertama, amalan membuat
diagnosis ke atas kanak-kanak berkeperluan khas yang sebelum ini dilakukan
oleh hanya ahli perubatan dipinda kepada konsep ‘koloboratif’ iaitu,
diagnosis dilakukan oleh pelbagai pihak yang terlibat dalam pendidikan
khas mengikut kepakaran dan keperluan. Umpamanya, ahli psikologi
pendidikan membuat diagnosis ke atas keperluan mengikuti pendidikan dan
ahli patologi bahasa membuat penilaian terhadap keupayaan berbahasa ke
atas kanak-kanak berkeperluan khas. Apa yang jelas, akta ini memberi ruang
kepada pelbagai pihak dengan pelbagai kepakaran dalam menentukan
pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas.
- Keduanya, konsep ‘pengasingan’
tempat belajar kanak-kanak berkeperluan khas diganti dengan konsep
integrasi atau inklusif iaitu kanak-kanak berkeperluan khas belajar
bersama dengan kanak-kanak biasa dalam sekolah dan kelas yang sama.
Kedua-dua akta (Akta Pendidikan 1981 dan Akta Kanak-kanak 1989) tersebut
telah mengambil kira cadangan-cadangan dalam Laporan Warnock. Hal ini
selari dengan apa yang berlaku di Amerika.
- Akta Pelajaran 1961 disemak
semula dan digantikan dengan Akta Pendidikan 1996. Satu bab khusus
mengenai Pendidikan Khas telah dimasukkan dalam akta tersebut yang
menyarankan bahawa: Seksyen 40 and seksyen 41 dalam Akta 1995 dilihat oleh
pelbagai pihak sebagai ‘era baru’ dalam dunia pendidikan khas kerana
Menteri Pendidikan dikehendaki membuka kelas jika ada permintaan daripada
masyarakat.
- Akta ini juga memperuntukan
kuasa kepada Menteri untuk menentukan tempoh persekolahan dan kandungan
kurikulum untuk keperluan pendidikan khas. Amalan pada masa ini,
kanak-kanak berkeperluan khas dibenarkan bersekolah sehingga mereka
berumur 19 tahun. (41.1). Tertakluk kepada subseksyen (2) dan (3),
menteri boleh melalui peraturan-peraturan menetapkan:
- Tempoh pendidikan rendah dan
menengah yang sesuai dengan keperluan murid yang menerima pendidikan khas;
- Kurikulum yang hendaklah
digunakan berhubungan dengan pendidikan khas;
- Kategori murid yang memerlukan
pendidikan khas dan kaedah yang sesuai bagi pendidikan murid dalam setiap
kategori sekolah khas; dan
- Apa-apa perkara lain yang
difikirkan oleh Menteri suaimanfaat atau perlu bagi maksud topik
ini. Menteri hendaklah mengadakan pendidikan khas di sekolah khas
yang ditubuhkan di bawah perenggan 34(1)(b) atau di mana-mana sekolah
rendah atau menengah yang difikirkan oleh menteri suai manfaat.
8. Tarikh-tarikh
penting dalam perkembangan pendidikan Khas di Malaysia:
- 1926 Pembukaan Sekolah Rendah
Buta Kebangsaan St. Nicholas di Melaka
- 1931 Sekolah Rendah Buta
Kebangsaan St. Nicholas berpindah ke Pulau Pinang
- 1948 Pembukaan Sekolah Rendah
Buta Kebangsaan Princess Elizabeth dengan kemudahan asrama oleh Jabatan
Kebajikan Masyarakat di Johor Bahru
- 1953 Pembukaan Institut Taman
Harapan, Pusat Pertanian Temerloh (JKM)
- 1954 Pembukaan Sekolah
Kanak-kanak Pekak Persekutuan (Rendah dan Menengah) di Pulau Pinang
- 1958 Pembukaan Institut Taman
Cahaya, Pusat Pertanian Sandakan (JKM)
- 1962 Rancangan Percantuman bagi
Pendidikan Kanak-kanak Bermasalah Penglihatan dengan pelajar biasa di
sekolah rendah dan menengah
- 1963 Permulaan Latihan
Perguruan Pendidikan Khas Masalah Pendengaran di Maktab Perguruan Ilmu
Khas
- 1977 Penubuhan Jawatankuasa
Utama Pembentukan kod Braille Bahasa Melayu
- 1978 Pembukaan Sekolah Menengah
Berasrama kurang berupaya penglihatan,Setapak. Pengenalan kaedah
komunikasi dan penggubalan Sistem Kod Tangan Bahasa Melayu Kelas pemulihan
untuk pelajar yang lembam atau lemah dalam pelajaran
- 1979 Penubuhan Jawatankuasa
Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional,
Kementerian Pendidikan
- 1983 Penubuhan Jawatankuasa Kod
Braille al-Quran
- 1984 Penubuhan Unit Penerbitan
dan Percetakan Bahan-bahan Braille, Kementerian Pendidikan
- 1987 Pembukaan Sekolah Menengah
Buta Pendidikan Khas Vokasional, Shah Alam
- 1988 Permulaan kelas perintis
untuk pelajar Bermasalah Pembelajaran
- 1994 Pembukaan kelas-kelas
program inklusif di 14 sekolah
- 1995 Program Masalah Pembelajaran peringkat menengah dimulaka
- 1998: Jab. Pendidikan Khas diberi tanggungjawab mengendalikan Program Pendidikan Pemulihan Khas bagi kanak-kanak lembam (slow learner).
No comments:
Post a Comment