Sunday, 21 February 2016

Sejarah Pendidikan Khas di Luar Negara

Sejarah Pendidikan Khas di luar negara mula mendapat tempat di Amerika apabila Public Law  1975 diperkenalkan. Public Law 92-142 (USA) menyatakan undang-undang mengenai hak kanak-kanak khas untuk  menerima pendidikan dan sekiranya ibu bapa gagal dan ingkar maka tindakan undang-undang boleh dikenakan ke atas mereka. Undang-undang ini merupakan yang paling mempengaruhi bidang pendidikan khas.  Akta ini juga mempunyai kesan yang mendalam dalam amalan penaksiran.  Undang-undang ini telah menekankan 6 prinsip iaitu penyisihan sifar, penilaian tanpa diskriminasi, program pendidikan individu, pesekitaran tidak terhad, proses hak dan penglibatan ibu bapa   Manakala di Britain Warnork Report 1978 merancakkan perkembangan pendidikan khas di luar negara.  Kedua-dua negara tersebut telah mendahului lebih kurang 20 tahun lebih awal daripada Malaysia. Kesannya amat besar dari segi pertumbuhan dan perkembangan serta kemajuan dalam pendidikan khas. 

Sebelum laporan Warnock 1978 dikemukakan konsep pendidikan untuk kanakkanak berkeperluan khas adalah berasaskan kepada ‘pengasingan’ iaitu kanakkanak berkeperluan khas belajar di sekolah khas, yang menyekat dan menghalang mereka daripada bergaul dengan kanak-kanak biasa.  Laporan ini menekankan kepada konsep percampuran diantara kanak-kanak berkeperluan khas dengan kanak-kanak biasa yang dikenali sebagai ‘integrasi’ atau ‘inklusif’’diperluaskan. Konsep integrasi atau inklusif menekankan bahawa kanak-kanak berkeperluan khas perlu belajar di sekolah harian biasa dan berpeluang bergaul dengan kanak-kanak biasa. Dasar ini dilaksanakan dan diamalkan hingga ke hari ini.  Dasar ini juga dijadikan panduan kepada negara-negara lain dalam melaksanakan pendidikan khas. 

Public Law 94-142 (di Amerika Syarikat) 
(PL 94-142) telah diperkenalkan pada 29 November 1975 setelah diluluskan oleh Kongres Amerika Syarikat.  Sebelum ini ianya dikenali sebagai Akta Pendidikan untuk Semua Kanak-Kanak Cacat ( Education for All Handicapped Children Act). Pengenalan PL 94-142 adalah bertitik tolak daripada pandangan yang menyatakan bahawa hak kanak-kanak adalah dinafikan apabila mereka  diasingkan  daripada  kanak-kanak  yang  sebaya  dengannya  kerana kemahiran-kemahiran yang lebih tinggi boleh dicapai oleh kanak-kanak khas ini apabila mereka diberi peluang untuk membuat pemerhatian dan juga melibatkan diri dengan kanak-kanak biasa (Odom & McEvoy 1988).

Undang-undang hasil perkembangan pendidikan khas di Amerika Syarikat ini telah dapat menjamin pendidikan percuma kepada setiap individu yang berusia antara 3 hingga 21 tahun. Kanak-kanak yang menghadapi masalah kecacatan akan diberi peluang belajar bersama-sama dengan kanak-kanak   biasa namun kelas khas akan diwujudkan jika kanak-kanak ini tidak mampu belajar seperti kanak-kanak  biasa  yang  lain.   Oleh  itu  ,  guru  Pendidikan  Khas  akan  diperuntukkan  di  setiap  sekolah  bagi  menjaga  hak  kanak-kanak  yang menghadapi masalah ini.


Mandat-mandat Asas PL94-142

Mandat-mandat  asas  PL94-142  telah  diberi  penekanan  pada  tahun  1990, apabila Akta Pendidikan Individu  Kurang Upaya (Individuals with Disabilities Act, Public  Law  94-476)  atau  singkatannya  IDEA  diperkenalkan.  Mandat-mandat tersebut  telah  memberi  penekanan  terhadap:
  1. pendidikan  untuk  semua, 
  2. persekitaran yang paling tidak mengehadkan (least restrictive environment), 
  3. pentaksiran yang  tidak mendiskriminasi,  
  4. penyediaan  khidmat  sokongan  yang berkaitan, 
  5. hak ibu bapa yang membantah (due process) dan 
  6. pendidikan yang sesuai (Rancangan Pendidikan Individu).



Pendidikan untuk semua 
Pendidikan  untuk  semua  adalah  bermaksud  setiap  individu  berhak  untuk mendapatkan pendidikan tanpa mengira masalah yang mereka hadapi.  Oleh itu, kanak-kanak  berkeperluan  khas  juga  tidak  terkecuali  dan  mereka  layak disediakan pendidikan percuma dan pendidikan bercorak awam yang sesuai di dalam kelas atau sekolah khas. Kanak-kanak ini tidak akan dikenakan sebarang bayaran kerana semuanya dibiayai oleh kerajaan Amerika melalui kutipan cukai yang diperolehi   kerajaan. Setiap negeri di Amerika Syarikat telah diminta untuk menyediakan  pendidikan percuma kepada semua kanak-kanak berusia 3 hingga 18  tahun.  Apabila  peruntukan  PL  99-457  diperkenalkan  iaitu  khusus  untuk individu kurang upaya, tumpuan telah diberikan kepada bayi dan kanak-kanak (Jamila 2006). Friend.M (2006), menjelaskan bahawa melalui pendidikan untuk semua, setiap negeri juga telah memperkenalkan  'child find system'  sebagai prosedur untuk menyedarkan masyarakat bahawa perkhidmatan untuk kanakkanak khas telah diwujudkan agar mereka dapat dikesan daripada peringkat awal lagi.

Persekitaran  yang  paling  tidak  mengehadkan  ( least  restrictive environment ) 
Persekitaran yang  paling tidak mengehadkan (  least restrictive environment  ) bermaksud  tidak  ada  pengasingan  sekolah  atau  kelas  dalam  melaksanakan pendidikan bagi individu kurang upaya. Kanak-kanak khas atau individu kurang upaya boleh belajar di dalam sekolah awam biasa dan juga  di dalam kelas kanak-kanak biasa.  Justeru, kanak-kanak ini berhak untuk belajar bersama-sama dengan kanak-kanak yang sebaya dengan mereka melalui program yang efektif. Pendidikan bercorak sebegini dikenali sebagai 'pendidikan inklusif Peruntukan pendidikan secara persekitaran yang paling idak mngehadkan telah membawa kepada pembentukan pendidikan inklusif.  Menurut Jamila (2006), falsafah  pendidikan  uinkulusif  diperkembangkan  daripada  amalan  pendidikan integrasi, dengan matlamat bagi memastikan murid-murid khas mendapat akses pendidikan yang sama dengan kanak-kanak biasa.  Persoalan tentang program inklusif ini bermula di United Kingdom pada tahun 1997, hasil pengaruh dua laporan penting pada awal tahun 1997, hasil pengaruh dua laporan penting yang ditulis oleh Audit Commission dan Her Majesty's Inspectorate of Education yang berkaitan  dengan  bagaimana  kanak-kanak  khas  dapat  diberi  pendidikan berasaskan dana yang adil terhadap semua.


Pentaksiran yang tidak mendiskriminasi
Kanak-kanak  khas dilindungi daripada sebarang elemen bercorak diskriminasi dalam penilaian pendidikan.  Penilaian pendidikan dilaksanakan dalam pelbagai cara.   Namun  dengan  terlaksananya  undang-undang  ini,  penilaian  ke  atas kanak-kanak khas hendaklah diambil kira ciri-ciri yang pada kanak-kanak khas dan  hendaklah  disesuaikan  dengan  kecacatan  atau  kekurangan  mereka. (Yusuf,etal, 2006). Pada peringkat awal penempatan kanak-kanak khas ini, pihak sekolah harus menilai kebolehan kanak-kanak ini melalui penglibatan  Multidisciplinary Team (MDT) yang terdiri daripada pihak pentadbir, guru, pakar perubatan dan pihakpihak  lain   untuk  memastikan  bahawa  kanak-kanak tersebut  memerlukan penempatan di kelas khas tersebut. Seterusnya tahap kebolehan kanak-kanak tersebut  tersebut  akan  dinilai  dan satu  perancangan  pengajaran  dan bentuk penilaian yang bersesuaian akan dilakukan oleh MDT  tersebut. (Yell,M.L 2006).
Penilaian dan pentaksiran seharusnya dilakukan dengan menggunakan bahasa ibunda kanak-kanak tersebut, bersesuaian dengan umur dan tingkahlaku kanak-kanak  tersebut,  lebih  daripada  satu  penilaian  dilakukan  untuk  sesuatu ketidakupayaan  dan  dilakukan  secara  menyeluruh  dalam  katogeri keyidakupayaan kanak-kanak tersebut. (Yell,M.L 2006)


Penyediaan khidmat sokongan yang berkaitan

Ibu bapa adalah merupakan khidmat  sokongan yang  terpenting bagi kanakkanak  khas.  Mereka  memainkan  peranan  penting  dalam  merancang  dan menentukan perkembangan pendidikan setiap kanak-kanak khas. Peranan ini adalah  bertujuan  agar  ibu  bapa  dapat  bersama-sama  mengetahui  setiap maklumat  dan  membolehkan  mereka  membuat  keputsan  bersama  tentang penilaian  dan  perancangan  yang  akan  dilakukan  oleh  guru  terhadap  anak mereka. Khidmat sokongan yang pelbagai seperti MDT (Multidisciplinary Team) adalah diberi penekanan dalam PL 94-142 ini.


Hak ibu bapa yang membantah (due process)

Hubungan yang diwujudkan antara ibu bapa dengan pihak sekolah dan para profesional akan membentuk hak untuk bersuara. Menurut PL 94-142, maklumat mengenai  keyidakupayaan  seseorang  individu  adah  sulit.  Maklumat  ini  tidak akan dikongsi dengan orang yang  tidak berkaitan dalam bidang ini.  Rekod tentang individu yang melihat maklumat ini haruslah disimpan.  Namun , ibu bapa mempunyai  hak  untuk  melihat  semua  maklumat  berkenaan  dan  boleh membantah jika maklumat tersebut tidak tepat. Rekod yang tidak dikehendaki, perlulah dimusnah. Ibu bapa juga perlu dipanggil untuk menghadiri perjumpaan yang melibatkan anak mereka.  Jika ibu bapa dan pihak sekolah tidak bersetuju dengan apa yang telah dilakukan terhadap kanak-kanak khas ini, mereka boleh membantah dan berbincang  terutama  bagaimana  mereka  boleh  terlibat  sama  dalam mengendalikan anak-anak mereka di sekolah (Friend,M 2006).

Pendidikan yang sesuai (Rancangan Pendidikan Individu)
Kanak-kanak khas seharusnya mempunyai program individunya sendiri. Dalam program tersebut perlu dimasukkan perancangan dan matlamat yang hendak dicapai  oleh  kanak-kanak  tersebut.  (Kauffman  dan  Hallahan,  2005). Oleh itu,sejarah dan perkembangan Rancangan Pendidikan Individu atau RPI bermula di  Amerika  Syarikat  apabila  PL  94-142  digubal  menjadi  satu  akta  yang dikuatkuasa  dari  segi  perundangan.  Seterusnya  RPI  menjadi  panduan  di beberapa  buah  negara  termasuk  di  negara  kita  dan  dijadikan  sebahagian daripada  cara  untuk  menilai  murid-murid  berkeperluan  khas. 

Dalam melaksanakan  program  RPI  yang  disediakan  untuk  murid-murid  khas,  maka seharusnya ia mesti mempunyai sekurang-kurangnya lapan komponen seperti yang tercatat di dalam PL 94-142 (Strickland & Turnbull 1990) seperti berikut:
  1. Tahap pencapaian pendidikan murid yang terkini.
  2. Matlamat tahunan atau pencapaian yang diharapkan pada akhir tahun.
  3. Objektif  jangka  pendek  dinyatakan  dalam  bentuk  pembelajaran mengikut  langkah-langkah  berurutan  hingga  membawa  kepada penguasaan matlamat tahunan.
  4. Jenis pendidikan khas yang perlu disediakan untuk murid.
  5. Jenis perkhidmatan berkaitan (jika perlu) yang akan disediakan untuk murid.
  6. Jangka masa murid akan terlibat di dalam program aliran biasa.
  7. Ketetapan  tarikh  memulakan  perkhidmatan  dan  jangka  masa perkhidmatan. 

Kriteria  penilaian  objektif  yang  bersesuaian,  prosedur  penilaian,  dan  jadual menentukan  pencapaian  dan  penguasaan  objektif  jangka  pendek  diadakan sekurang-kurangnya  setahun  sekali.RPI  yang  diperkenalkan  ini  dapat dimanfaatkan bersama di kalangan guru-guru khas dan seterusnya digunakan bukan sahaja untuk murid-murid yang dikenalpasti berkeperluan khas tetapi juga untuk murid-murid normal yang disyaki mempunyai keperluan khas dan belum dikenalpasti keperluannya (Mohd Siraj, 1995). 

Rangka Tindakan Samalanca
Negara-negara di dunia termasuk di Asia telah memulakan Program Pendidikan Khas yang bertitik tolak daripada saranan dan gesaan beberapa deklarasi di peringkat  antarabangsa.   Di  antara  deklarasi  yang  menjadi  dasar  kepada pendidikan    khas di Malaysia  adalah The Framework for Action on Special Needs Education (Salamanca Statement) 1994. Rangka Tindakan Salamanca yang diperkenalkan pada tahun 1994 memberi tumpuan kepada dasar, polisi dan amalan pendidikan untuk kanak-kanak dan orang  berkeperluan  khas  .  Rangka  Tindakan  Salamanca  ini  memperakukan tentang hak dan peluang kanak-kanak berkeperluan khas untuk mendapatkan pendidikan serta mempunyai peluang untuk mencapai dan mengekalkan tahap pembelajaran yang diterima. Oleh kerana kanak-kanak berkeperluan khas juga mempunyai  kebolehan,  minat,kemampuan  dan  keperluan  pembelajaran,  satu sistem pengajaran dan pembelajaran perlu direka untuk memenuhi keperluan individu kanak-kanak tersebut dengan melaksanakan aktiviti pendidikan yang bersesuaian dengan perbezaan minat individu.

Selain  itu,  program  pendidikan  untuk  murid  berkeperluan  khas  perlu diimplementasi  supaya  sesuai  dengan  sistem  pendidikan  negara.  Rangka Tindakan  Salamanca  juga  memperakukan  bahawa  kanak-kanak  khas mempunyai hak untuk memasuki sekolah biasa melalui amalan inklusif.  Negaranegara yang bersidang di Salamanca disarankan supaya memberi keutamaan terhadap  polisi  dan  peruntukan  kewangan  agar  sistem  pendidikan  dapat  diperbaiki bagi membolehkan kanak-kanak berkeperluan khas diserapkan dalam sistem  pendidikan  tanpa  mengira  perbezaan  individu  dan  masalah ketidakupayaan mereka.  Kerajaan setiap negara juga digesa supaya mewujud dan mengukuhkan mekanisme merancang, memantau dan menilai pendidikan yang  disediakan  untuk  kanak-kanak  khas.  Ekoran  daripada  persidangan  ini, kementerian  Pelajaran  Malaysia  telah  mengabil  inisiatif  memperkenalkan pendidikan inklusif di Malaysia pada tahun 1995 walaupun amalan inklusif telah lama  dilaksanakan  di  Malaysia  melalui  rancangan  pendidikan  integrasi  atau percantuman ((Norshidah,etal 2009)

2 comments: