Definisi Pendidikan Khas
"Satu
bentuk pendidikan yang disediakan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak berkeperluan khas"
Hallahan dan Kauffman(2006)
"Pendidikan
Khas merupakan program pengajaran khusus yang direka bentuk bagi memenuhi keperluan pelajar
luar biasa. Ia mungkin memerlukan penggunaan bahan-bahan, peralatan
dan kaedah pengajaran khusus" Gargiulo(2003)
"Pendidikan
khas adalah pengajaran yang direka bentuk khusus bagi memenuhi keperluan kanak-kanak
yang kurang upaya. Pengajaran ini mun gkin dikelolakan dalam bilik darjah,
di rumah, di hospital atau institusi lain" Friend
(2005)
"Program
Pendidikan Khas di Malaysia merupakan satu usaha yang berterusan menggalakkan perkembangan optima
seseorang sebagai seorang yang berkemahiran, berhaluan,
berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan mampu
menguruskan serta menyedari potensi diri sebagai seorang individu dan
ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan
Falsafah Pendidikan Negara" Mansor (2005)
Konsep
Pendidikan Khas
"...Pengajaran
yang bercorak individu yang direka untuk memenuhi keperluan pendidikan yang berkaitan
dengan murid-murid kurang upaya. Pendidikan khas menyediakan peluang-peluang pembelajaran yang
tidak dapat disediakan dalam kurikulum yang standardize atau biasa." (Culcatta,
R.A., & Tompkins J.R. Fundamentals of Special Education, 1999)
Falsafah Pendidikan Khas
Malaysia
Satu
usaha berterusan untuk melahirkan imsan yang berkemahiran, berhaluan,
berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan
menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri
sendiri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat
yang seimbang dan produktif selaras denga Falsafah Pendidikan
Negara."
Misi
Pendidikan Khas menyediakan
pendidikan yang berkualiti kepada pelajar dengan keperluan khas untuk
menjadikan mereka insan yang dapat berdikari, berjaya dalam hidup dan
memberikan sumbangan bakti kepada masysrakat dan negara.
Visi
Pendidikan Khas menyediakan
perkhidmatan yang berkualiti kepada pelajar dengan keperluan khas kearah
kecemarlangan hidup sejajar dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara
Tiga prinsip dalam pendidikan khas;
a) Pendidikan menyeluruh dan bersepadu: Fokus meliputi aspek jasmani, rohani, intelek dan sosial. (Penglibatan kumpulan pelbagai disiplin secara kolaboratif dan bersepadu )
a) Pendidikan menyeluruh dan bersepadu: Fokus meliputi aspek jasmani, rohani, intelek dan sosial. (Penglibatan kumpulan pelbagai disiplin secara kolaboratif dan bersepadu )
b) Pembelajaran
yang menggembirakan dan bermakna: Merangsang dan mengekalkan minat murid
berkeperluan khas untuk belajar. Suasana pembelajaran yang kondusif agar murid menguasai
pengetahuan dan kemahiran.
c) Pendidikan
sepanjang hayat: Pemerolehan ilmu pengetahuan dan kemahiran
untuk digunakan dalam kehidupan seharian.
Objektif Pendidikan
Khas;
•
Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan khas untuk murid-murid
dengan keperluan khas.
•
Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid dengan
keperluan khas.
•
Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid dengan
keperluan khas.
• Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini.
• Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan
khas.
Ciri-ciri 'Khas'
Pendidikan Khas
1.
Guru-guru terlatih khas.
2.
Pendekatan pelbagai disiplin.
3.
Program pendidikan yang diindividukan (Individualized Education Programme).
4.
Kurikulum yang khas.
5.
Objektif pengajaran yang nyata, bermakna, khusus dan bersifat jangka
pendek.
6.
Penglibatan pelajar secara aktif dalam pembelajaran.
7.
Penilaian kemajuan yang kerap dan berterusan, dan rekod penilaian yang sesuai.
8.
Kaedah pengajaran yang khas.
9.
Kaunseling ibu bapa.
No comments:
Post a Comment