Dasar mengenai pendidikan khas di Malaysia dinyatakan dalam Akta
Pelajaran 1961. Dalam bahagian
1 (tafsiran) Akta
ini dinyatakan bahawa
sekolah Pendidikan Khas menyediakan layanan pendidikan khas untuk
murid-murid yang kurang upaya. Pendidikan Khas telah bermula di Malaysia sejak
awal tahun 1920an di kalangan sukarelawan yang membuka sekolah-sekolah untuk
pelajar kurang upaya penglihatan dan pendengaran.
Akta Pendidikan 1981 pula meletakkan kepentingan peranan ibu bapa dalam perlaksanaan pendidikan khas. Manakala Akta kanak-kanak 1989 (Children’s Act, 1989) memperkukuhkan perlaksanaan pendidikan khas melalui dua perubahan yang ditekankan.
Laporan
Jawatankuasa Kabinet (1978) yang mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran melalui
Perakuan 169.
Perakuan ini menyebut; Dengan adanya kesedaran bahawa kerajaan seharusnya
bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak cacat adalah diperakukan
kerajaan hendaklah mengambil alih sepenuhnya tanggungjawab pendidikan itu dari
pihak-pihak persatuan yang mengendalikannya pada masa ini. Di samping itu
penyertaan oleh badan-badan sukarela dalam memajukan pendidikan kanak-kanak
cacat hendaklah terus digalakkan.
Mesyuarat Jawatankuasa
Perancangan Pendidikan telah bersidang pada 30 Jun 1981 dan
memutuskan penubuhan sebuah Jawatankuasa Antara Kementerian untuk mengkaji
dan menentukan bidang tugas masing-masing mengenai kanak-kanak kurang
upaya. Kementerian-kementerian yang terlibat adalah:
- Kementerian Pendidikan – bertanggungjawab
memberikan pendidikan khas untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan,
bermasalah pendengaran dan kanak-kanak bermasalah pembelajaran (terencat
akal) yang boleh dididik.
- Kementerian Kesihatan – bertanggungjawab
mengenal pasti di peringkat awal dan menyaring kanak-kanak yang dilahirkan
dalam keadaan berisiko.
- Jabatan Kebajikan Masyarakat
(kini Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat) bertanggungjawab mewujudkan
pendidikan kanak-kanak yang kurang upaya fizikal, terencat akal sederhana
dan teruk serta kanak-kanak spastik.
Akta Pendidikan 1981 pula meletakkan kepentingan peranan ibu bapa dalam perlaksanaan pendidikan khas. Manakala Akta kanak-kanak 1989 (Children’s Act, 1989) memperkukuhkan perlaksanaan pendidikan khas melalui dua perubahan yang ditekankan.
- Pertama, amalan membuat diagnosis ke atas kanak-kanak berkeperluan khas yang sebelum ini ilakukan oleh hanya ahli perubatan dipinda kepada konsep ‘koloboratif’ iaitu diagnosis dilakukan oleh pelbagai pihak yang terlibat dalam pendidikan khas mengikut kepakaran dan keperluan. Umpamanya, ahli psikologi pendidikan membuat diagnosis ke atas keperluan mengikut pendidikan dan ahli patologi bahasa membuat penilaian terhadap keupayaan berbahasa ke atas kanak-kanak berkeperluan khas. Apa yang jelas akta ini memberi ruang kepada pelbagai pihak dengan pelbagai kepakaran dalam menentukan pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas.
- Keduanya, konsep ‘pengasingan’ tempat belajar kanak-kanak berkeperluan khas diganti dengan konsep integrasi atau inklusif iaitu kanak-kanak berkeperluan khas belajar bersama dengan kanak-kanak biasa dalam sekolah dan kelas yang sama. Kedua-dua akta (Akta Pendidikan 1981 dan Akta Kanak-kanak 1989) tersebut telah mengambil kira cadangan-cadangan dalam Laporan Warnock. Hal ini selari dengan apa yang berlaku di Amerika. Perubahan yang berlaku berkait rapat dengan kesedaran masyarakat dan dasar semasa yang dilaksanakan oleh kerajaan terhadap pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas di Britain.
Akta
Pelajaran 1961 disemak semula dan digantikan dengan Akta Pendidikan 1996.
Satu bab khusus mengenai Pendidikan Khas telah dimasukkan dalam akta tersebut
yang menyarankan bahawa: Seksyen 40 and seksyen 41 dalam Akta 1995 dilihat oleh
pelbagai pihak sebagai ‘era baru’ dalam dunia pendidikan khas kerana Menteri
Pendidikan dikehendaki membuka kelas jika ada permintaan daripada masyarakat.
Akta ini
juga memperuntukan kuasa kepada Menteri untuk menentukan tempoh persekolahan
dan kandungan kurikulum untuk keperluan pendidikan khas. Amalan pada masa ini,
kanak-kanak berkeperluan khas dibenarkan bersekolah sehingga mereka berumur 19
tahun. (41.1). Tertakluk kepada subseksyen (2) dan (3), menteri boleh
melalui peraturan-peraturan menetapkan:
- Tempoh pendidikan rendah dan menengah yang sesuai dengan keperluan murid yang menerima pendidikan khas;
- Kurikulum yang hendaklah digunakan berhubungan dengan pendidikan khas;
- Kategori murid yang memerlukan pendidikan khas dan kaedah yang sesuai bagi pendidikan murid dalam setiap kategori sekolah khas; dan
- Apa-apa perkara lain yang difikirkan oleh Menteri suaimanfaat atau perlu bagi maksud topik ini. Menteri hendaklah mengadakan pendidikan khas di sekolah khas yang ditubuhkan di bawah perenggan 34(1)(b) atau di mana-mana sekolah rendah atau menengah yang difikirkan oleh menteri suai manfaat.
Mengikut Akta Pendidikan 1996
Murid-murid berkeperluan khas di bawah tanggungjawab
Kementerian Pendidikan ditakrifkan sebagai murid-murid yang mempunyai kecacatan
penglihatan, pendengaran dan masalah pembelajaran. Kanak-kanak bermasalah
pembelajaran yang dimaksudkan ialah mereka yang ada masalah kognitif yang
dianggap boleh diajar (educatable) dan boleh mendapat manfaat pendidikan formal
yang merangkumi:
- Kanak-kanak Down Syndrom
- Kanak-kanak Autistik Ringan
- Kanak-kanak kurang keupayaan mental
- Kanak-kanak bermasalah emosi
- Kanak-kanak bermasalah kesihatan
- Kanak-kanak kecelaruan bahasa dan pertuturan
Akta
OKU telah diluluskan di Parlimen ( Dewan Negara ) pada 24 Disember 2007 dan
telah diwartakan pada 24 Januari 2008 dan dikuatkuasakan pada 7 Julai 2008. Akta
OKU ini memberikan pengiktirafan hak OKU dan menukar konsep OKU daripada konsep kebajikan kepada konsep
right-based. Akta ini juga membolehkan OKU mempunyai hak penyamaan peluang dan
penyertaan penuh dalam masyarakat setara dengan ahli masyarakat yang lain. Akta
ini juga memperuntukan perihal berkaitan pendaftaran, perlindungan,
pemulihan, pembangunan dan kesejahteraan
OKU.
No comments:
Post a Comment