Wednesday, 9 March 2016

Apakah yang dimaksudkan dengan Rancangan Pendidikan Individu (RPI)? Siri 1

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pelajar-pelajar, 

Mari kita fahami apakah maksud RPI dalam pelaksanaan pendidikan khas.

Sejarah permulaan RPI.
Akta Pendidikan bagi Individu Kurang Upaya atau IDEA (Individuals With Disabilities Education Act) merupakan peraturan persekutuan, yang turut merangkumi penyediaan proses formal bagi menjalankan penilaian terhadap murid kurang upaya serta menyediakan program dan perkhidmatan khusus untuk membantu mereka berjaya dalam pendidikan di sekolah (Siegel 2009).

Di bawah IDEA, program dan perkhidmatan yang diperlukan oleh kanak-kanak kurang upaya akan ditentukan menerusi Rancangan Pengajaran Individu (RPI). RPI merupakan dokumen bertulis yang menjelaskan tentang perkhidmatan yang akan disediakan untuk kanak-kanak, dan ini merupakan bahagian yang sangat penting dalam pendidikan bagi kanak-kanak kurang upaya (Siegel 2009).

Melalui Seksyen 41 Akta Pendidikan 1996 Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2007 mengariskan: ”Rancangan Pendidikan Individu” ertinya satu dokumen yang menjelaskan matlamat perancangan pendidikan yang dirancang untuk setiap murid pendidikan khas dan dijadikan panduan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan boleh menyatakan tahap pencapaian murid. Rancangan Pendidikan Individu (RPI) diguna pakai dalam pelaksanaan kurikulum Pendidikan Khas yang digubal oleh Panel Khas RPI juga berperanan sebagai rekod pengajaran guru. Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2004:  Pelaksanaan Kurikulum Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah, para (5) menyebut, “Bagi memastikan keberkesanan kurikulum ini (kurikulum alternatif) Rancangan Pendidikan Individu (RPI) setiap murid hendaklah di sediakan”.


Apakah maksud RPI?
Rancangan Pendidikan Individu (RPI) adalah satu dokumen bertulis. Ia dirancang khusus untuk seseorang murid. Ia juga dibentuk bertujuan mendokumentasikan segala pengubahsuaian dan penerapan ke atas program pembelajaran serta perkhidmatan yang disediakan.

RPI merupakan satu dokumentasi perancangan berstruktur dengan langkah yang berbeza dan keperluan pengajaran yang sepatutnya untuk membantu murid berkeperluan khas mencapai objektif yang telah dikenalpasti.

Menurut (Buku Panduan Rancangan Pendidikan (RPI) Individu Murid-Murid Berkeperluan Khas, 2000) Rancangan Pendidikan Individu (RPI) adalah satu dokumen bertulis yang menjelaskan matlamat perancangan pendidikan yang dirancang untuk setiap murid berkeperluan khas dan dijadikan panduan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan boleh menyatakan tahap pencapaian murid. 

Apakah fungsi utama RPI?
RPI berfungsi sebagai satu alat atau instrumen untuk menentukan kerjasama dan kolaborasi antara sekolah, ibu bapa, murid itu sendiri dan jika perlu, dengan pegawai pendidikan daerah, dan individu dari agensi atau khidmat sokongan lain.

RPI dilaksanakan berasaskan secara kumpulan atau pasukan. Hala tuju adalah dibentuk dan dipersetujui bersama melalui kolaborasi dan kerjasama ahli-ahli pasukan RPI.

Ahli-ahli pasukan RPI adalah berbeza bergantung kepada keperluan individu murid yang terlibat.  Contohnya, ahli-ahlinya boleh terdiri daripada murid itu sendiri, ibu bapa, guru, kaunselor kerjaya, pentadbir sekolah, pegawai khidmat bantu , pembatu pengurusan murid  dan pegawai komuniti yang telah dikenalpasti. 

Apakah peranan ahli-ahli pasukan RPI untuk bekerjasama di dalam proses membina  RPI?

Pentadbir (Pengetua/Guru Besar)
  1. Melantik seorang penyelaras (bukannya membina) pelaksanaan RPI
  2. Menggerakkan program kolaborasi, penilaian dan pengemaskini
  3. Memastikan perlaksanaan RPI dengan menilai dan mengemaskini laporan sekurang-kurangnya sekali setiap tempoh laporan yang dipersetujui dalam borang RPI
  4. Memastikan cadangan keperluan bahan sokongan dan khidmat bantu dalam penyediaan RPI diambil perhatian dan dapat dipenuhi.
  5. Memastikan murid yang terlibat dimaklumkan tentang pembinaan RPI jika berkenaan
  6. Memastikan perbincangan keperluan transisi dapat diusahakan bersama pihak ibu bapa, komuniti tempatan dan juga institusi pendidikan tinggi.
  7. Memastikan salinan dokumen RPI disediakan untuk ibu bapa dan murid.
  8. Memastikan RPI disimpan dan difailkan dengan baik serta  hasil laporan dimasukkan dalam rekod kemajuan atau profil murid

Guru kelas/Guru matapelajaran/Guru resos
  1. Menyediakan penilaian diagnostik yang sesuai bagi memastikan kekuatan dan keperluan murid. 
  2. Menyemak , mengemaskini matlamat dan objektif di awal tempoh persediaan RPI.
  3. Memberi nasihat bagi keperluan peralatan khas.
  4. Bertanggungjawab membina aktiviti pembelajaran yang dapat memenuhi keperluan murid,
  5. Mengajar dan menilai pencapaian setiap objektif RPI.
  6. Mengekalkan komunikasi dan hubungan baik dengan pihak ibu bapa, guru-guru  lain, profesional dan pegawai khidmat bantu yang terlibat.
  7. Bekerjasama , mengekalkan komunikasi dengan guru-guru lain dan juga kakitangan (warga) sekolah yang lain.

Pembantu guru
  1. Membantu murid dengan aktiviti pembelajaran di kelas mengikut arahan guru kelas
  2. Membantu guru mendapatkan bantuan peralatan khas
  3. Merekod , memantau pencapaian objektif-objektif pengajaran dan pembelajaran yang telah dikenalpasti


Murid
  1. Membantu ahli pasukan mengenalpasti  cara pembelajaran yang  sesuai
  2. Membantu pasukan menentukan keperluan khidmat bantu dan peralatan khas
  3. Membantu menentukan matlamat pembelajaran
  4. Memahami proses pembentukan RPI

Ibu bapa
  1. Menyediakan maklumat terkini tentang murid
  2. Memaklumkan kemahiran, minat, kegemaran dan kecenderungan murid
  3. Memaklumkan maklumat latar belakang pendidikan awal, sebelum dan pencapaian murid
  4. Memberi peluang kepada murid untuk meneruskan aktiviti pembelajaran di rumah
  5. Sentiasa berkomunikasi dengan pihak sekolah http://ow.ly/KNICZ

Ahli professional lain
  1. Menyediakan khidmat bantu (bentuk nasihat, terapi dan sebagainya)
  2. Menyediakan nasihat dari segi keperluan peralatan khas
  3. Menyediakan bantuan teknikal
  4. Menjadi sumber sokongan bagi keluarga
  5. Melaksanakan penilaian bila diperlukan


  RPI pada dasarnya adalah satu pernyataan ringkas tentang :
  • tahap prestasi seseorang murid
  • perancangan yang merangkumi aspek akademik dan bukan akademik
  • matlamat tahunan yang boleh dicapai oleh murid
  • maklumat yang mengandungi satu siri objektif yang boleh diukur bagi setiap matlamat yang dikenal pasti
  • objektif, prosedur dan urutan penilaian bagi menentukan pencapaian
  • satu huraian berhubung dengan perkhidmatan yang diperlukan oleh murid
  • perancangan jangka masa dan tarikh perkhidmatan yang disediakan untuk murid
  • satu perancangan dan persediaan untuk membantu murid berkeperluan khas menghadapi alam sekitar

Kesimpulannya RPI adalah rancangan program penilaian berterusan untuk seseorang murid, dan sebagai teras perancangan pendidikan dalam program pendidikan khas.

No comments:

Post a Comment